Så lang må din video være!

“Hvor lang må videoen være?”
Det er et af de typiske spørgsmål jeg møder som videoproducer, når jeg laver produktioner for mine kunder.

De fleste har en ide om at en film skal være kortere end 2-3 minutter. På Linked In er anbefalingen max. 1 minut  – hvis du ikke har fans, som sidder utålmodigt og venter på din nyeste video.

Vidyard.com har lavet en rapport ud fra 324.000 videoer, som de har målt performance på i 2018


Key Takeaways:

  • Den gennemsnitlige længde er faldet fra 6,07 minut i 2017 til 4,07 i minutter i 2018
  • I gennemsnit ser 52%  en video fra start til slut – uanset videoens længde
  • Hvis videoen er kortere end 60 sekunder ser 68% den til ende
  • Kun 25% ser en video til ende, hvis den er længere end 20 min.
  • 87% af videoerne ses på computer og 13 % på mobil. I 2017 var mobilandel 11% på mobil

Her er anbefalet videolængde ud fra videotype

How-to video
2 til 10 minutter. Men hold dine budskaber korte og præcise.

Demo video
2-5 minutter. Her er det en god idé at opdele i flere mindre videoer frem for at lave en lang.

One-to-one video (salgs video)
30-60 sekunder virker bedst til modtagere som ikke har vist interesse endnu.

Interview video
Hvis f.eks. en CEO interviewer en udvalgt gæst kan 6-10 minutter være en god længe.

Ekspert video (Thought leadership)
10-12 minutter er em god længde, hvis du er velforberedt. Det svarer nogenlunde til en TED-Talk.

Her er anbefalede videolængder og guidelines til sociale medier

Instagram
30 sekunder selvom der tillades 60 sekunder. Instagram Ads skal helst kun være 15 sekunder, men videoer til IGTV kan fint være 10 minutter lange. Hvis du har et ekstremt stærkt brand og godt indhold kan længden faktisk godt være 1 time!!!!

Facebook
24-90 sekunder er en succesfuld længde selvom spilletid godt må være 4 timer.
Facebook ads skal helst have det vigtigste indhold inden for 5-10 sekunder selvom de også må være 4 timer lange.

Linked In
30 sekunder til 5 minutter med et maximum på 10 minutters længde til seere, der ikke er som de typiske SoMe video brugere. Linked In Video Ads skal være korte. 15 sekunder er ideelt med en maksimum længde på 30 sekunder.

Youtube
BtB budskaber bør holdes under to minutter. Video ads anbefales en længde på mellem 15 og 20 sekunder til deres pre-roll videoer og seks sekunder til deres bumper reklamer, som er rettet mod awareness kampagner

Twitter
20-45 sekunder. Hold det kort selvom der tillades 2 minutter og 20 sekunder.

Hvis du har lyst til at læse hele rapporten kan den hentes her:
VIDYARD BENCHMARK REPORT