5 tips til din alt for lange konferencevideo

Her er opskriften på bedre udnyttelse af videooptagelser fra dit event, så de kan skabe værdi for dine nuværende og kommende kunder.

Der er meget stor forskel på at være til stede i salen under et plenum møde og så bagefter se det samme møde optaget på et enkelt videokamera med middelmådig lyd. 

For at en videooptagelse kan gengive den samme intensitet, som der var i salen, er der her nogle tekniske råd, som du kan følge for at omsætte en cool event eller spændende konference til en god og værdifuld videofilm.

 

Læs om gode råd til længde på video her.

Videoproducer på arbejde

TIP #1 - FLERE KAMERAVINKLER

Få optaget flere kameravinkler. En total, en nær, en af publikum og endelig en skærmoptagelse af den demonstration, som vises på storskærmen. Det er vigtigt at bruge matchende kameraer, så seeroplevelsen bliver homogen. Brug en harddiskoptagere til storskærmen og en professionel bærbar mikrofon, hvis der ikke er lydanlæg på eventet. 

Kontakt tekniker på konferencestedet for at få bekræftet, at de tekniske betingelser er til stede så optagelsen kan udføres tilfredsstillende

Endnu mere professionelt er det naturligvis, at lave et teknisk besøg op til selve eventdagen.

TIP #2 - LAV ET KORT INTERVIEW MED HOVEDTALEREN

Et kort interview omkring de 3 til 4 vigtigste pointer skaber grundlag for en komprimeret og relevant video. Et svar er typisk på 20-30 sekunder, så 4 svar giver ofte en videolængde på knap 3 minutter, hvis der også laves intro og outro. Når interviewet beriges med “dækbilleder” fra eventet eller konferencen, bliver hele kommunikationsniveauet løftet op til en værdiskabende fortælling.

For at gøre interviewet ekstra interessant kan der tænkes kreativt.  Opbyg dynamik ved f.eks. at lave interview  i Taxa på vej fra lufthavn eller i en relevant geografisk kontekst. Det vil da være genialt at optage et interview i et flycockpit, hvis emnet f.eks. er digitale rejseportaler:-)

TIP #3 - OPDEL I MINDRE AFSNIT OG DEL SOM SERIE

Hvis den samlede længde overstiger 8-10 minutter, kan der med fordel klippes op i kortere  bidder. Opdel i passende kapitler og del dem som en serie i din kundedialog.

Lockers
Photo by Jan Laugesen on Unsplash

TIP #4 - INDBYG INTERAKTIVITET

Det er også muligt at lave en interaktiv video, hvor brugerne selv vælger deres næste kapitel.

Den mest interessante løsning vil kunne opbygges, når videoproducent, hovedtaler og afsender i fælleskab laver en drejebog til den ønskede interaktionsrejse.

TIP #5 - HUSK UNDERTEKSTER OG DEN GODE LYD

75% af mobilvideovisning foregår uden lyd, så derfor er det vigtig at få undertekster på dine videoer, de såkaldte .srt filer. Undertekster hjælper også til SEO optimering. Det kan virke underligt at skulle prioritere den gode lyd når mange ser uden lyd på deres mobil. Men hvis lyden er dårlig mister du med stor sandsynlighed de 25% af dit publikum som bruger lyd, hvis de oplever at lyden runger eller forvrænger.
Så husk den gode lyd!

mikrofon